Jocs COMPETITIUS | Jocs COOPERATIUS |
Són divertits només per alguns/es. | Són divertits per tots i totes. |
Algunes persones són excloses per falta d’habilitat. | Hi ha una barreja de grups que juguen junts creant un alt nivell d’acceptació mútua. |
En alguns casos s’aprèn a ser desconfiat i egoista en la relació amb els altres. | S’aprèn a compartir i a confiar en els i les altres. |
Les persones no se solidaritzen i són felices quan una cosa “dolenta” li passa als altres. | Les persones aprenen a tenir un sentit d’unitat i a compartir l’èxit. |
Impliquen una divisió per categories, creant barreres entre les persones i justificant les diferencies interpersonals com una forma d’exclusió. | Hi ha una barreja de persones en grups heterogenis que juguen junts creant un elevat nivell d’acceptació mútua. |
Les persones perdedores surten del joc i senzillament es converteixen en observadores. | Ningú abandona el joc obligat/da per les circumstancies del mateix. El grup sencer inicia i dóna per acabada l’activitat. |
Les persones perden la confiança en elles mateixes quan són rebutjades o quan perden. | Desenvolupen l’autoconfiança ja que totes les persones són ben acceptades. |
La poca tolerància a la derrota desenvolupa en algunes persones un sentiment d’abandonament davant a les dificultats. | L’habilitat de perseverar davant les dificultats s’enforteix amb el recolzament dels/les altres membres del grup. |
Segons un anàlisis de Fabio Otuzi Brotto, 2009